1 Kasım 2021 Pazartesi

Redkan Aşireti ve Rewan Göçü



Êla redkan sitesinde yazılanların hepsi aşiretimiz açısından çok değerli bilgi ve belgelerdir, emeğinize sağlık. Biliyorsunuz bizim tarihimizin bir bölümü de yazılı değil, sözlüdür. Bazen bir kılamda bazen de ağızdan ağıza gelmiştir. Bende bir Redkili olarak büyüklerimden duyduğum bazı bilgileri paylaşmak istiyorum;İsmim Bedir Köse, Erzurum Karaçoban ilçesinde Redki aşiretinin Bello kolundanım, bize mala Newê diyorlar. İlçemizde 100 haneyiz.

Rahmetlik dedem 1887 Rewan doğumluydu, Rewan göçünde 26-27 yaşında imiş. 1979da 92-93 yaşında vefat etti. Bende 63 yaşındayım şimdi. Bana anlattıklarından, yalnız onun da dedesinden ve babasından duyduğu nereden nereye geldiğimizi yazacağım;

Dedem diyorduki 'biz Selahattini Eyübi'ye dayanıyoruz, aslımız Mezopotamya’dan Şam-Filistin- oradan Mısır'a gitmiş, tekrar oradan Beyrut-Bağdat oradan da Serhad bölgesinin birçok yerini gezdikten sonra, hayvanlarımız için uygun olduğu için Elegez ve Rewan'a gitmişiz. Rewan'da 80 yıl kaldık, Birinci Dünya Harbinde sırasıyla Iğdır- Ağrı- Muş ve Diyarbakır’a gittik. Orada sıcağa dayanamadık, bizler ve hayvanlarımız zayiat verdik, tekrar Rewana geri dönme kararı aldık. Göçerler gibi tekrar geri döndük. Muş Erzurum Ağrı oradan da 1923te Iğdır'a gittik, sınırlar çizilmişti geçmemize izin verilmedi. Bizi orada Türkiye askeri yaptılar. Ben Kağızman Karabağ köyüne bir kısım akrabamla yerleştim. 22 yıl orada kaldıktan sonra, 1945 yılında Karaçobana geldim yerleştim' dedi.

Têğut Xelat ile hiçbir ilişkimiz yok, biz Erivan'dan gelmişiz. Ha bilemem 93 muhacirleri var onlar Avareş kenarında ikamet ediyorlarmış. Cemaldiniler gibi Şeyhbızıni gibiler Sürmelililer gibi Zêdkanlılar gibi onlar belki Têğut filan görmüş olabilirler, yada Têğut isim benzerliği var. Yalnız şuda var o Têğuttan bahsedenler, 1980 cunta rejiminde aslını inkar ederek biz Oğuz boyundanız diyorlardı. İsteyen olursa ne zaman dediklerini ve nerede dediklerini ispatlarım. Hiç kimse yolunu şaşırmasın aslını inkar etmesin, kim olduğumuz halkında hiç bir kuşkuya düşmeden belli olan cedlerimizin izinden gidelim çok güzel açıklamalar var, evet bazı eksikler var oda gerçek bilenlerden hiç kimseyi ötekileştirmeden sorarak, analiz ederek araştırmayı saygıdeğer bu işi üstlenen araştırmacılarımız yaparak doğrusunu bulacaklarına eminim. Elinize, emeğinize sağlık diyorum.

Eski yaşlılardan çok duymuşum; Çok duydum sorarlardı kimsin kişi babasını dedesini söylerdi sonra, kijan maleyi (hangi aileden) sorarlardı kişi onuda söylediğinde, kijan eşirêyi (hangi aşirettensin) diye sorardılar. Redki olduğunu söylerdi, onu soran diyordu seeta te xweş diyorlardı.
 
Başınızı ağrıttım kusura bakmazsınız belki yazdıklarım yararlı olur diye yazdım. Teşekkür ederim.

H.Bedir Köse

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder